Zapraszamy...
Prowadzący:
p. Filipiak Małgorzata
Termin:
wtorek 8 i 9 godz. lekcyjna
Koło informatyczne
Scratch - nauka programowania dla dzieci
Zajęcia koła informatycznego odbywają się: we wtorki na 8 i 9 godz. lekcyjnej.
Na zajęciach uczniowie będą rozwijać umiejętności myślenia i programowania przy pomocy systemu Scratch, by w przyszłości wziąć udział w minilidze programowania dziecięcego. Scratch to przyjazne i intuicyjne w obsłudze, darmowe i do tego nowoczesne narzędzie umożliwiające łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Od uczniów na zajęciach nie wymaga się znajomości komend, lecz rozumienia ich sensu. Scratch to doskonałe środowisko do nauczania dzieci podstaw programowania i rozwijania myślenia algorytmicznego. Uczniowie kształcą umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Efektywnie posługują się technologią informatyczną rozwijając swoje zainteresowania informatyczne.Małgorzata Filipiak
Nasze projekty:
1. Akwarium
Stworzyliśmy animację dotyczącą życia pod wodą. Kliknij zieloną chorągiewkę aby uruchomić naszą animację.
Ponownie kliknij w okno i sprawdź co się stanie, gdy wciśniesz strzałki na klawiaturze komputera :)
2. Okrutna matematyka
Na zajęciach dowiedzieliśmy się do czego służy zmienna - do przechowywania różnych wartości
liczbowych. Pamiętamy, że zmienna musi mieć swoją wartość i nazwę. Przećwiczyliśmy korzystanie
ze zmiennych tworząc program, w którym "nauczyliśmy" naszego duszka dodawać liczby.
A oto efekt naszej pracy.
3. Znikający duszek
Nadszedł czas na budowanie pierwszej prawdziwej gry! Ma ona polegać na klikaniu pojawiającego się i znikającego
duszka. Za każde trafienie duszka kursorem gracz ma dostać punkty. Okazało się, że pisanie gier ma wiele
wspólnego z matematyką. Poznaliśmy układ współrzędnych, który jest niezbędny do określania pozycji duszków
na ekranie. Następnie eksperymentowaliśmy - co zrobić, aby duszek zniknął? Za pomocą poznanej na ubiegłych
zajęciach zmiennej, dodaliśmy licznik punktów oraz przygotowaliśmy grę tak, aby zawsze zaczynała się
tak samo - z punktacją 0 pkt. Do naszej gry wprowadziliśmy utrudnienie polegające na tym, że na ekranie
pojawił się również drugi duszek, który ma za zadanie odejmować punkty.
Sami sprawdźcie, ile punktów uda się Wam zdobyć :)
4. Kotek i myszka
Podczas tworzenia gry, w której mała mysz próbuje uciekać przed biegającymi tam i z powrotem kotami
oraz niesfornym nietoperzem, dowiedzieliśmy się czym są instrukcje warunkowe i pętle - jedne z najważniejszych
bloczków, które przydawają się każdemu twórcy gier!
5. Dzień Bezpiecznego Internetu
9. lutego, w całej Europie obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu, zainicjowany przez Komisję Europejską w 2004 roku. Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI realizowane były pod hasłem „Lepszy internet zależy od Ciebie!". Koordynatorem działań na terenie naszej szkoły była pani mgr Małgorzata Filipiak. Uczniowie z koła informatycznego wykorzystując program Scratch stworzyli animacje dotyczące właściwego korzystania z Internetu oraz zagrożeń jakie niesie ze sobą Internet.